Kloosterweekend voor leerkrachten

Kloosterweekend voor leerkrachten basisonderwijs

Vooruít! Niet stilstaan!

‘Wij leerkrachten, wij zijn doeners. Praktische mensen die aan de slag willen.’ Daar ben je ook goed in. Tegelijk neemt de agenda je vaak mee. Je wilt geïnspireerd lesgeven, maar hoe vind je tijd om je met vakgenoten te bezinnen op jezelf, op jezelf als leerkracht? Wat drijft je, in je werk, in de keuze voor je vak? En hoe werkt dat door in je werk? Hoe ben jij gezicht van de school waar je op werkt?

Stilstaan is vooruitgaan

In het weekend verkennen we deze vragen met elkaar en leggen we een verbinding met de levensbeschouwelijke vorming in je lessen. Je leert van collega’s en krijgt nieuw gereedschap mee voor je werken in de klas.

foto2

Het weekend begint op vrijdagavond om 18.00 uur en eindigt op zondag om 14.00 uur. We volgen het ritme van de monniken van het klooster. Daarbinnen hebben we ons eigen programma, met ook een rondleiding door het klooster en een gesprek met een van de monniken over werk en bezieling.

Reacties van deelnemers

‘Het is een gevoel, een beleving en dat draag je in je mee Een weekend ongestoord onderdompelen in zingevingsvragen. Je komt wat dichter bij jezelf’.

Aafke Reinders, directeur ‘It Twaspan’, Terkaple

‘De sfeer was prettig. Het was aangenaam gezelschap. Daarnaast was het programma zo goed dat je ongemerkt in een veranderingsproces zat’.

Anneke Bras, leerkracht ‘De Burcht’, Heerenveen

Praktisch

Het kloosterweekend is van 9 tot en met 11 maart 2018 in de Sint Willibrordsabdij in Doetinchem, een Benedictijner klooster. Het maximum aantal deelnemers is 16. Neem contact met ons op over de kosten. Onderwijsinstellingen kunnen voor deelnemende leerkrachten mogelijk subsidie ontvangen van Stichting Het Marienburgfonds.

Meer informatie en aanmelden:

Martin Jans 06-21.33.83.61 of e-mail

Aanbeveling

‘We hebben als CBO Meilân gebruik mogen maken van het aanbod van Martin en Dineke om onze medewerkers de mogelijkheid te bieden voor een kloosterweekend. De reacties daarop waren enthousiast en de ervaringen heel positief.Ik ben nog enthousiaster geworden nadat ik zelf met een groep van onze stichting een kloosterweekend heb meegemaakt. Een rijke ervaring waarbij je jezelf tijd gunt om stil te staan bij wie je als persoon bent (geworden) en de wijze waarop je mag functioneren als onderwijsgevende in het Christelijk Onderwijs.

Door deel te nemen aan het strakke ritme van de monniken ervaar hoe je bewust tijd kunt nemen voor bezinning. Tussen de gebedstijden door is er een programma waarin tijd is voor verkenning en bezinning, voor jezelf en samen met collega’s. Samen bijvoorbeeld oefenen van gespreksvormen om waarde(n)volle momenten te beleven met de kinderen in je klas.

Het kloosterweekend legt een relatie tussen je eigen authenticiteit en je bijdrage aan de ontwikkeling kinderen in gevoeligheid voor de diepere waarden van leven en geloof. Door samen als collega’s in een geheel andere sfeer met elkaar op te trekken ontstaat ook een band. Ik gun elke leerkracht deze waardevolle ervaring!’

Sjoerd Seffinga, Lid College van Bestuur ‘CBO Meilân’

Begeleiding

Martin Jans – werkt als studentenpredikant in het hoger onderwijs in Zwolle. Hij geeft daarnaast trainingen in theologiseren met kinderen en jongeren en organiseert voor uiteenlopende groepen kloosterweekenden.

Daarnaast is er een tweede begeleider, veelal iemand met ervaring als coach, trainer of organisatieadviseur in het onderwijs.

In de media

In het Friesch Dagblad stond een artikel over ons kloosterweekend, dat is online te lezen.

Verus schreef op haar website over het weekend.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑